Консультуємо. Електронний лікарняний лист: що потрібно знати працівнику та роботодавцю?
Консультуємо. Електронний лікарняний лист: що потрібно знати працівнику та роботодавцю?
??
Що таке електронний лікарняний лист?
Електронний лікарняний, який підтверджує тимчасову непрацездатність працівника - це документ, що зареєстрований в зазначеному МОЗ порядку і має індивідуальний номер в спеціальному реєстрі. Саме він є підставою для нарахування страхових виплат Фондом соціального страхування України.
Одним із механізмів вдосконалення контролю за здійсненням видачі первинної медичної документації і виплат матеріального забезпечення залишається впровадження Електронного реєстру листків непрацездатності. Такий електронний листок непрацездатності не потребує дублювання на бланку та наділений повним переліком функцій паперової версії.
Е-лікарняні є підставою для отримання від Фонду соціального страхування України допомог по вагітності та пологах,допомог по тимчасовій втраті працездатності, зокрема в разі хвороб або травм, самоізоляції від COVID-19, на період догляду за хворими дітьми і родичами, лікування в санаторно-курортних закладах тощо.Також за е-лікарняними роботодавці здійснюють оплату перших п’яти днів лікування хвороб або травм своїх співробітників.
Фондом соціального страхування здійснено всі необхідні кроки для початку роботи Електронного реєстру листків непрацездатності. Спільно з Пенсійним фондом України виконано всі необхідні дії щодо запуску Електронного реєстру. Зокрема, затверджено протоколи інформаційної взаємодії, технічні вимоги, внесено зміни до інформаційної системи Фонду, проведено тестову передачу даних. Крім того, створено службу страхових експертів-лікарів, на яких покладено проведення перевірок обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності. Пенсійним фондом створено електронні кабінети закладів охорони здоров'я (лікарів), страхувальників (роботодавців) і застрахованих осіб. Наразі триває тестування системи.?На перехідний період до 01 вересня 2021 року створювати та вносити медичні висновки про тимчасову непрацездатність до Реєстру будуть окремі визначені заклади охорони здоров’я.??
Як усе працюватиме???
1. Медичний заклад на підставі медичного висновку вносить до Реєстру інформацію про тимчасову втрату працездатності та надсилає її Пенсійний фонд України. Лікар, який робить цей запис (відкриває / закриває лікарняний листок), засвідчує його своїм електронним підписом. Уносячи інформацію в Реєстр, лікар має внести до системи найменування страхувальника, у якого працює пацієнт, та його податковий номер в ЄДР.
2. Пенсійний фонд присвоює цьому запису унікальний номер — єдиний реєстраційний номер листка непрацездатності. Із цього моменту можна вважати, що електронний листок непрацездатності вже існує, тобто інформацію про нього може отримати і Фонд соціального страхування, і роботодавець.
3. Роботодавець, з’ясувавши від працівника, що той хворів, далі знаходить про це інформацію в Реєстрі, робить витяг із Реєстру (крім інформації про тимчасову непрацездатність працівника, у ньому буде зазначено присвоєний індексний номер, зафіксовано дату й час формування). Отримати витяг можна буде в електронній формі. Роздрукований витяг вважатиметься лише копією.
З уведенням електронного листка непрацездатності працівнику не потрібно приносити жодних документів на місце роботи, щоб, наприклад, продовжити щорічну відпустку в разі тимчасової непрацездатності. Працівнику достатньо буде повідомити роботодавця будь-яким способом про продовження щорічної відпустки, а про лікарняний роботодавець отримає витяг із Реєстру самостійно.
4. Комісія (уповноважений) із соцстрахування, створена на підприємстві, розглядає листок непрацездатності та ухвалює рішення щодо його оплати, складає протокол комісії із соцстрахування про призначення (відмову) виплат за тимчасової непрацездатності, допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами.
5. Бухгалтерія розраховує та нараховує оплату перших 5 днів тимчасової непрацездатності, суму допомоги у зв’язку з тимчасовою непрацездатністю, суму допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами, формує заяву-розрахунок та надсилає її Фонду соціального страхування. Страхувальнику також надається можливість переглядати, формувати та друкувати заяви-розрахунки за листками непрацездатності.
6. Отримавши від ФСС заявлені суми допомоги, роботодавець виплачує їх застрахованим особам, звітує про це ФСС, який вносить відповідну інформацію до Реєстру.
У зазначеному алгоритмі ще можливі зміни, відбувається узгодження нормативно-правових актів.Фонд здійснює фінансування на підставі отриманої від роботодавця заяви-розрахунку – саме від дати її подачі, у першу чергу, залежить дата виплати. Вже зараз в он-лайн режимі відбувається опрацювання цього документу, моніторинг та аналіз виданих і продовжених листків непрацездатності з метою дієвого контролю за видатками Фонду на матеріальне забезпечення, упередження нецільового використання коштів.Тепер слідкувати за виплатами можна онлайн у телеграм-каналі ФССУ: t.me/socialfund, де в оперативному режимі оновлюється інформація щодо сум і дат, за які Фондом профінансовано матеріальне забезпечення і страхові виплати.
Обіг паперових листків непрацездатності та призначення за ними матеріального забезпечення від ФССУ на цей період продовжуються. Зверніть увагу, якщо пацієнту було відкрито лікарняний на бланку, то його продовження аж до закриття має здійснюватись виключно у паперовому виді навіть у разі переходу лікарні на електронний формат.?Отримання е-лікарняного не впливає на процедуру призначення, розрахунку та виплати матеріального забезпечення від ФССУ.Як і в разі паперового лікарняного листка, розмір допомоги по тимчасовій втраті працездатності складе від 50% до 100% середнього доходу застрахованої особи залежно від тривалості стажу, а розмір допомоги по вагітності та пологах – 100% середнього доходу.??Що змінюється для роботодавця???Зміни торкнуться оформлення роботодавцем заяви-розрахунку за е-лікарняними працівників. Оскільки е-лікарняні не мають серії та видаються за оновленими кодами причин тимчасової непрацездатності, заяви-розрахунки за ними подаються роботодавцями окремо від заяв-розрахунків, сформованих за паперовими лікарняними листками.??
Чи вносяться зміни до процедури призначення матеріального забезпечення???Комісії із соціального страхування на підприємствах продовжують свою роботу та призначають матеріальне забезпечення як і раніше незалежно від виду лікарняного. Вони зберігають весь обсяг функцій, передбачених Положенням про комісію (уповноваженого) із страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування України від 19.07.2018 № 13.?
Фонд соціального страхування забезпечив перехід в електронний режим подання заяв-розрахунків вже давно. Це дало можливість швидко та ефективно оплачувати лікарняні без фізичних контактів, гарантувати обґрунтованість виплат та економити державні кошти.